Purjo- & potatis soppa och Ost stränger

Här kommer recetet:

Purjo- & potatis soppa
4 personer

300g potatis
1 gul lök
1-2 st purjolök
1 msk smör
1 l vatten
2 st höns- eller grönsaksbuljong tärningar
2-3 msk grädde eller creme fraiche

Skala och skiva potatis och lök. Snitta och skär purjon i tunna skivor.
Fräs de skurna i fett i grytan utan att de får färg.
Tillsätt vatten och smula ner tärningarna.
Kocka under locka tilll potatisen är sönder kokt ca 15-20 min.
Vispa soppan slät med stålvisp eller häll av spadet och osa lök och potatis i matberedare.
Blanda i moset med spadet och koka upp.
Smaka av med lite grädde eller creme fraiche, ev. salt och peppar.



Ost stränger

2 dl vetemjöl
100g smör
2 dl riven ost

Pensling:
1 ägg
vallmofrön

Lägg mjöl, fett och ost i en hög på bakbordet, fettet ska vara rumstempererat och mjukt.
Använd gärna matberedare, men då ska fettet vara kylskåpskallt och delat i bitar.
Arbete snabbt ihop till en deg och låt vila övertäckt i kylen i ca 30 min.
Dela i 3-4 bitar och rulla ut den till knappt fingertjocka längder. Skär dem ca 6-8 cm.
Pensla med ägg och strö över vallmofrän.
Grädda på 225°c mitt i ugn i ca 6-8 min.


(Gammlingarna gillade, som de sa, de ovanliga brödet..!
Hehe..!
Fungerar även som drink tilltugg...

BYE!

// Emma)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0