200 g köttfärs (jag hade 400 g)

Nu nu nu..!
Vilken underbart mysig middag..!

Skickade iväg Fredrik för att köpa Créme fraiche så man kunde testa sig på ett nytt reccept..!
Mumma säger jag bara..!
Sen dukade man med levande ljus..!
Sen satt vi och smaskade framför Two and a half men..!
Kan de bli bättre??
Hehe..!



Köttfärs- och morotspiroger ska de föreställa..!
Mycket gott är de..!
Har kvar till imorgon... Inte dumt va?

Till de behöver du:
2 morötter
1 gul lök (jag använde röd)
200 g köttfärs (jag hade 400 g)
smör
1 dl Créme Fraiche Mixican-chili (jag hade 2 dl)
4 frysta smördegsplattor (jag hade 8 stycken)
salt och peppar
1 ägg

(Sen hade jag ost på och lite i...)

Riv morötterna på den grova sidan av rivjärnet och hacka löken. Stek lök och köttfärs i en stekpanna med lite smör tills det fått färg. Lägg i morätterna och créme fraichen. låt puttra och smaka av med salt och peppar.
Sätt ugnen på 225°. Låt smördegen tina något. Kavla ut den och lägg fyllningen i en avlång hög på varje platta. Vik över degen och skär kanterna i en halvmånsform. Pressa ihop kanterna ordentligt med hjälp av en gaffel.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg och grädda i ugn ca 15 min tills de fått färg.

Verkligen mumma..!
Fredrik tyckte de var super god..! Han som brukar vara kräsen..!
Men servera med en sallad brevid...
Hade inte tillräckligt med rödlök till att göra rödlök-majs-och italiensk dressing sallad, vilket var synd..!
De var så kul att man lyckades med nått för en gångs skull..!
Yeeeeeeeeh!
Stolt..!

Neh neh..!
Nu ska man kanske fortsätta kicka hans as i kort..!
Haha..!

Pice Out..!

// Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0